Welcome semua

explorasi dunia mayaku dengan penuh illustrasi kehidupan

Halaman

Eksplorasi satu dalam berjuta

Eksplorasi satu dalam berjuta
eksplorasi ke dalam dunia maya ku....

Ahad, 28 Februari 2010

Handphone : 10 Tip Merawat Bateri Handphone





Penjagaan handphone adalah amat penting kerana isa dapat menjamin handphone kesayangan anda dapat digunakan dengan lebih lama. Selain daripada penjagaan dari segi fungsi dalaman, bateri handphone juga turut memainkan peranan penting. Di mana penjagaan bateri yang baik dapat memanjangkan hayat operasinya. Kali ini saya berikan beberapa cara yang boleh anda lakukan untuk menjada bateri handphone agar tahan lama.


1. Matikan handphone, sebaiknya matikan hanphone jika anda berada di sebuah tempat yang berkemungkinan sukar untuk mendapatkan signal. Kalu handphone terus diaktifkan dan sedaya upaya mencari signal, hal ini akan membuat bateri anda semakin lemah.



2. Pakai repeater, ketika berada di tempat terpencil, gunakan repeater handphone untuk memperkuatkan penangkapan signal


3. Matikan fungsi suara yang tidak penting, jangan biarkan aktif sepanjang hari.


4. Jangan aktifkan ringtone dan fungsi gegar (vibrate) sekaligus kerana melemahkan tenaga bateri, aktifkan salah satunya saja. Ketika berada di tempat tertentu, ada baiknya aktifkan fungsi getarnya saja, namun begitu ketika berada di kawasan ramai orang seperti mall, stadium dan bandar, mengaktifkan ringtone boleh menjadi pilihan yang lebih baik.



5. Kurangkan brightness skrin handphone hingga 50% sahaja agar tenaga bateri yang terpakai lebih jimat



6. Matikan bluetooth jika tidak digunakan. Untuk pengetahuan anda, Blueetooth yang aktif akan mengurangkan bateri handphone dengan lebih cepat.


7. Sama halnya seperti Bluetooth, matikan juga Infra Red jika tidak digunakan


8. Matikan aplikasi-aplikasi lain yang tidak digunakan



9. Letakkan hanphone di tempat yang suhunya normal sehingga tidak terjadi kerosakan akibat suhu yang terlalu tinggi atau rendah. Misalnya, jangan letakkan handphone di dalam kereta yang berjemur di bawah matahari atau di atas laptop yang suhunya panas.




10. Segera cabut charger dari handphone jika bateri sudah penuh.


Pesanan: semoga dengan tip-tip yang diberi akan dapat memberi pengetahuan. Semoga bateri handphone anda tahan lebih lama...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan